Inleiding:
In dit verslag kijk ik terug naar hoe het werkproces is verlopen, zo zie ik waar mijn verbeterpunten/aandachtspunten liggen. Doormiddel van het schrijven van verslagen van schoolopdrachten zie ik ook dat ik vooruitga in het plannen, organiseren en uitvoeren schoolopdrachten.
Ik heb samen met Christel voor dit ontwerp gekozen omdat de stoel een mooie elegante/slanke vorm heeft door de plaatsing van het stijl en regelwerk. Ik vond het een uitdaging voor mijzelf om te werken met dubbel schuinse pen-en gatverbinding voor het maken van de stoel.
De stoel is geheel gemaakt van Eikenhout. Ik heb voor Eiken als houtsoort gekozen omdat het een erg duurzame houtsoort is (duurzaamheidsklasse 2), ik het een mooie houtsoort vind en omdat ik de stijl van antieke eikenhouten meubels erg mooi vind. Ik ga de stoel daarom ook in een donkerrode kleur oliën, om het een antieke meubelkleur te geven.
Jammer genoeg kon ik mijn stoel niet afmaken vanwege de Corona-uitbraak. Maar als ik kaan naar hoever ik ben gekomen en wat ik al van de stoel heb staan, ben ik erg tevreden over mezelf. Het werkproces is tot nu toe goed vorderend gelopen, en ik hoop dat de laatste loodjes (o.a. stoffering van de zitting) ook goed zullen verlopen.
Evaluatie van 12 handelingen
6 Handelingen die goed verliepen:
Het hout krijgen voor de opdracht: Voor het maken van mijn stoel heb ik eerst goed gekeken hoeveel hout ik nodig zou hebben voor mijn ontwerp. Ik heb met mijn stagebegeleider (in periode 6) overlegd of ik wat van zijn eikenhout mocht gebruiken voor mijn schoolopdracht, en dit mocht. Ik heb dus ruim van tevoren (in mijn stageperiode) het hout afgekort en naar huis meegenomen om zo goed voorbereid te zijn voor de opdracht.
Het machineren van het hout: Nadat ik de onderdelen mee had genomen naar school heb ik de onderdelen bruto gezaagd: afgekort, geschulpt, gevlakt en op breedte/dikte gemachineerd. Dit ging met gebruik van mijn zaagstaat heel gemakkelijk en snel.
Het Paren van de onderdelen: Toen ik de onderdelen had gezaagd kon ik ze gaan paren/aftekenen. Hierbij heb ik goed gekeken naar onze constructietekening. Ik heb de onderdelen visueel neergelegd, en daarna kon ik zo de onderdelen aftekenen en paren.
Het maken van de mallen met de CNC: Voor het maken van de stoel moesten er natuurlijk mallen gemaakt worden. Deze heb ik eerst helemaal uitgewerkt in Ironcad (CAXA). Daarna heb ik het bestand geopend met de CNC, de instellingen aangepast naar wens en konden we de mallen maken, zowel voor de achterstijlen als de kapregel.
Het frezen van de achterstijlen: Nadat we de mal uit de CNC hadden gehaald moest de mal gereed worden gemaakt voor de stationairfrees. We hebben klosjes op de juiste posities van onderen op de mal geschroefd en daarna de snelspanners bevestigd. Daarna konden we met de mal naar de machinale om te laten controleren en konden we gaan frezen, We hoefde maar vanaf één kant de mal aan te voeren, want dit ging boven onze verwachting goed. Wel freesspoortjes maar geen uitspringers.
De mallen maken voor de schuine pennen slaan: Voor het slaan van de schuine pennen moesten ook mallen worden gemaakt. Hiervoor hebben we met Ironcad 1:1 uitslagen gemaakt van de schuinte voor de mal/wig. We hadden hiervoor hout ingekocht en aan elkaar gelijmd en daarna mooi in de schuinte gefreesd. In totaal hadden we 3 verschillende mallen: voor de pennen van de voor/achterregel, voorkant sporten en achterkant van de sporten.
6 Handelingen die minder goed verliepen:
Het netto machineren van 1 onderdeel: Toen ik de sporten en het raamwerk op dikte aan het machineren was op de vandiktebank, had ik per ongeluk de regel doorgevoerd in plaats van de sport.
Het uitsplinteren bij het slaan van de pennen: Tijdens het slaan van een penkant, was het splinterlatje gaan klapperen omdat ik mijn werk er niet strak genoeg tegenaan had vastgezet. Hierdoor ging de pen uit de borst iets uitsplinteren, die kant heb ik uiteindelijk aan de onderkant gehouden.
De passing van de pennen: De pennen waren te smal na het machineren ten opzichte van het gat. Ik ben na het slaan van de proefbewerking helemaal vergeten om de passing te checken.
Het frezen van de kapregel: Bij het frezen van de kapregel moest zowel de holling als de bolling gefreesd worden. De holling frezen ging perfect, de holling heb ik vanaf één kant door kunnen voren. De bolling ging echter erg slecht, bij het begin ging het al uitsplinteren, toen hebben we de aanvoerrichting veranderd, maar dit hielp ook niet. Daarna zijn we vanuit het midden invallend gaan frezen. Toen ging de kapregel door de kracht verschuiven in de mal. Ik kon de mislukte kapregel weggooien en een nieuwe gaan frezen, bij de tweede ging het wel goed.
Te snel willen werken: Soms ging ik te snel werken waardoor ik het overzicht verloor en fouten maakte. Daarna ben ik wel wat rustiger aan gaan werken waardoor ik beter resultaat behaalde.
Tijdens het opsluiten van de stoel geen gebruik van klosjes: Door niet gebruik te maken van klosjes kon ik de lijmklemmen op holle en bolle punten klemmen, maar hierdoor kreeg ik wel een aantal deukjes in mijn stoel, die heb ik er later weer uitgestoomd.
Evaluatie samenwerking:
Dit is de
eerste praktijkopdracht die we in duo’s mochten maken. Ik heb de opdracht samen
uitgevoerd met Christel Loiseau. Het was een goede samenwerking en we hielpen
elkaar goed door het werkproces heen. Tijdens de opdracht was hij een paar
dagen ziek en werkte ik te snel door, maar dan haalde hij het later weer in zodat
we daarna weer samen konden werken.
Evaluatie plannen en organiseren
In het
werkproces van het maken van de stoel heb ik goed gekeken naar de verschillende
bewerkingen die uitgevoerd moesten worden. Ik ben soms van mijn planning
afgeweken omdat op dat moment de ene bewerking sneller was om eerst te doen dan
de andere. Ik heb mijn tijd efficiënt gevuld, dat wil zeggen dat ik niet
onnodig op iets ben staan wachten. Ik ben in oplossingen gaan denken bijv.:
alle formaatzagen bezet, hoe kan ik de bewerking op een andere machine
uitvoeren? Ik ben erg tevreden over hoe het werkproces is verlopen, ik kon
makkelijk de bewerkingen uitvoeren aan de hand van mijn werkvolgorde. Ook ben
ik blij met het resultaat van de stoel die er nu staat, niet af maar wel goed
op de juiste manier gemaakt.
Wat heb ik geleerd?
Ik heb in
deze periode veel nieuwe handelingen geleerd. Vooral de handelingen als het
maken van mallen doormiddel van de CNC en het maken van schuine pennen. Ik heb
hierbij bijv. geleerd om de CNC in te stellen en om aan de hand van je
constructietekening de mallen te maken voor de schuine pennen. Ook heb ik
geleerd om een praktijkopdracht in duo’s uit te voeren, door goed op elkaar te
letten en elkaar te helpen wanneer dat nodig is. Ik heb geleerd hoe ik moet
kijken naar een constructietekening met de vele verbindingen, hierbij is goed
kijken belangrijk zodat je goed aftekent en de bewerkingen goed uitvoert. Als
laatste heb ik geleerd om rustig te blijven en de focus te behouden door aan te
passen aan de situatie. Ook belangrijk: wat heb ik niet geleerd; Het stofferen
van de zitting, dat is een bewerking die ik graag zou willen leren/ontdekken.
Conclusie
Ik ben erg
tevreden met het resultaat die er al staat. De stoel is wellicht niet af maar
is geworden zoals ik het in gedachte had en ziet er mooi, slank en elegant uit.
Het maken van de stoel was een complex werkproces waarbij ik goed moest
nadenken over het maken/uitvoeren van de verbindingen. Ik ben van te gehaast
werken, veer rustiger gaan werken. Dit heeft mij geholpen om een betere grip op
mijn werk te krijgen.
De gouden
tip: Het beste
resultaat lever je met aandacht op je werk.